självförtroende

Har du någon gång tänkt ''fan vad ful min näsa är'' ''men herregud, vad har jag fått för fötter?'' ? om jag ska vara ärlig tror jag att alla har tänkt så någon gång. det kallas komplex. man kanske tycker att vissa delar på sin kropp är ful, men istället för att tänka att man inte gillar dom, tänk istället att hur vore det se ut om du inte hade det över huvud taget? vi kan ta t.ex en näsa, du kanske tycker att du har en krokig, för rak, för utstående, för liten, för stor, jag kan stå rätt länge och skriva saker som man kan tycka att t.ex ens näsa är. som jag sa förut, tänk då istället hur det skulle se ut om du inte hade nån näsa? hur fint skulle det vara?
oftast är det så att det bara är du som tänker på dina komplex, det är ingen annan som ser dom. men om du försöker ''gömma'' det så uppmärksammar folk det bara mer och mer!
sen är folk (iallafall vi tjejer) bra på att använda ordet om. det har blivit en vana att man ställer sig framför spegeln och kollar igenom sina ''fel'' och tänker ''om det hade sett ut såhär, om dom inte hade varit lika utstående, om dom inte var så tjocka''. med dom tankarna trycker man på så sätt ner sig själv, och man får dåligare självförtroende.
men om du ställer dig framför spegeln och istället letar efter saker du är nöjd med, kommer du garanterat att få bättre självförtroende. börja sedan sakta men säkert att tänka på bra saker om dem grejerna du inte är nöjd med. det låter inte så enkelt, och det är det inte heller. men det hjälper om man bara jobbar på det!
till en början kan du alltid ställa dig framför spegeln på morgonen och tänka ''tja snygging, shit vad snygg du är idag! riktigt söt!''. jag kan inte säga att det hjälper direkt, men efter ett tag du har använt tipset så får du en poäng mer i självförtroende.
jag har inte, bara för att jag skriver det här alltid haft bra självförtroende. jag tycker inte om vissa grejer på min kropp som jag gärna skulle vilja ändra, men istället för att tänka emot det, så brukar jag tänka med det istället. det är inte så lätt att förklara.
om man får sämre självförtroende, så påverkar det oftast humöret och allt sånt. du kanske inte har en bra hårdag och då står dina öron ut för mycket, ingen annan ser det men du tänker på det hela tiden och är döirriterad på det, och då påverkar det ditt humör och du blir sur på andra. inte bra!
men bara för att ditt självförtroende stiger, är det inte okej att vara elak mot någon annan! om du vet att en vän till dig har ett dåligt självförtroende kom inte fram till henne och säg ''titta vad snygg jag är idag!'', utan prata lite lugnare ''jag har byggt upp mitt självförtroende, jag mår mycket bättre och jag kan ge dig några tips om du vill?''.
så jag hoppas att ni läser HELA texten och att det hjälper er.




Kommentarer
Postat av: olivia

hej!

allt bra? :)

2011-08-30 @ 16:36:21
URL: http://wearnicewords.blogg.se/
Postat av: hedda

jätte fin blogg! :)

2011-08-30 @ 17:27:07
URL: http://mesthedda.blogg.se/
Postat av: julia

bra skrivet linnéa! + att jag tog med mig spelet ;)

2011-08-30 @ 19:06:26
URL: http://juliaaenglundh.devote.se/
Postat av: olivia

sv: så bra, jo allt är bara bra här med! :)

gjort idag?

2011-08-31 @ 16:57:06
URL: http://wearnicewords.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0